Abecedar sam pisao umesto romana ili kao nešto na granici romana, u
skladu s mojim stalnim traganjem za „obuhvatnijom formom“. Upitao sam se
zašto se ne bih oprobao u formi koju dosad nisam koristio, koja daje
mnogo slobode pošto ne juri za lepotom, već registruje činjenice...
Čudan je to spektakl i sâm sam se, učestvujući u njemu, čudio nekakvom
obilju koje je izmicalo rečima... čitavo klupko isprepletanih sudbina,
tragične i komične; boje, oblici, zvučanje različitih jezika i
različitih akcenata.
Česlav Miloš
Pisana u formi rečnika, ova knjiga poljsko-litvanskog nobelovca može se
čitati od početka, iz sredine ili s kraja a da se ne izgubi nit piščeve
misli ni celina njegovog obuhvatnog uvida u doba u kojem je živeo,
njegove više ili manje značajne protagoniste i događaje koji su ga
obeležili, u „taj ljudski čestar koji nazivamo istorijom naše
savremenosti“.
Adam i Eva, alhemija, Amerika, automobil, Balzak, bogumili, Dostojevski,
engleski jezik, grad, glupost Zapada, istina, prva ljubav, novac,
predsrasude, Rembo, slava, umišljanje i znanje – samo su neke od blizu
dve stotine odrednica o temama, pojavama i ljudima koje su Česlava
Miloša opsedale tokom života i, kako se sam izrazio, pohodile ga poput
„glasova ljudi koje je nekad poznavao, ili znao po čuvenju ili iz
knjiga“, stvarajući jedinstven romaneskni mozaik o dvadesetom veku.
„Ova kolekcija uazbučenih reminiscencija pruža čitaocu nesumnjiv utisak
celine zahvaljujući Miloševim višegodišnjim filozofskim i književnim
preokupacijama koje su i ovde prisutne: kratkoća života suočenog sa
’rekom zaborava’ i paradoks hrišćanske vere u kontekstu nesagledivih
razmera ljudske patnje.“ Kristen Kejs