U formi
romana-lavirinta, rasvetljavaju se sprege kriminala i državnih
struktura, ali i nepokolebljiva staza onog individualca koji, po
nezaboravnom određenju jednog klasika žanra, “po ulicama zla mora
koračati a da sam po sebi nije zao, ukaljan ili uplašen”.
Diskretnim
meditativnim opservacijama i unakrsnim referencama autor problematizuje
ključni motiv spoljašnje duše, sadržan u narodnoj pripoveci Aždaja i
carev sin. Aždaja kao htonsko biće otelotvorava zlokobnu silu na razmeđi
realnog sveta i onostranog, a otelotvorenje ove drevne predstave zla i
pohlepe u ovom romanu jeste prvi čovek tajne organizacije za proizvodnju
i promet narkotika, koji operacijama rukovodi iz ruske prestonice.
Sam
Brazilski akvarel predstavlja modernu verziju drevnog samsonskog motiva
života ili duše koji naizgled bezbedno počivaju u nekom udaljenom
carstvu...
"Nema baš mnogo onih koji, kao Bjelogrlić, uspevaju da – u
svojim najinspirisanijim trenucima – čitaocu ponude prozu duboko
ukorenjenu u ovde i sada, sa socijalno i geografski više nego
prepoznatljivim likovima, predelima i situacijama, a da istovremeno
žanrovski i senzibilitetski fokus
izrazito pomere ili ka naglašenoj
liričnosti ili ka osobenoj (polu)fantastici."
Teofil
Pančić
"Bjelogrlić se pokazuje kao stvaralac od vizije koji se ne plaši
da se zaveze svojom pouzdanom intuicijom, ali i da se na vreme zaustavi
pred nerazrešivom tajnom. On se ne upušta pomodno u jedno zagonetno
područje; on ima izrazitu sklonost, tanano čulo da se hvata u koštac sa
neuhvatljivim silama."
Sava Babić
"Bjelogrlić pokazuje ono bez čega se
ne može dobro pisati – pravi pripovedački eros kao posledicu talenta i
ljubavi prema stvaranju priče; i uz to, solidnu informisanost o oblicima
tradicionalnije zasnovanih oblika moderne pripovedačke umetnosti. Zbog
tih obično retkih vrlina, on pripoveda pitko, naizgled lako, uzbudljivo,
sa osećajem za ritam i sa sposobnošću da kontroliše digresivnost."
Vasa
Pavković
"Bjelogrlićeva bitna prednost jeste salivena rečenica, držanje
konaca fabule u sigurnoj ruci, kompozicioni mehanizam precizan poput
švajcarskog sata (singerovski precizan), priča savršeno izvedena od
početka do kraja."