Moje nastojanje da izbjegnem jedan način,
jedno raspoloženje, jednu fakturu, jedan smjer, proizilazi iz činjenice
koju je lako uočiti. Životne pojave su sinhronizo-vane, istovremene,
postoji i smijeh i plač, i radost i tuga, i smrt i rađanje, toliko
smiješani, da ih ne možemo razdvojiti ako ne želimo da im oduzmemo
autentičnost. Gotovo je apsurdno, recimo, pisati ljubavni roman, ili
filozofski ili društveni, jer je to parcelisanje života, apstraktno i
shematsko. I ljubav i društvena zainteresovanost i filozofska misao o
svemu što nam se događa, i mnogo šta drugo, postoji u isto vrijeme, u
istom čovjeku, kao oblik raznih i raznovrsnih manifestovanja, njegovog
mogućeg i stvarnog bogatstva". Vrednost romana “Derviš i smrt”, razume
se, nije u tome što nam ovo saznanje ponovo izlaže u intelektualnom
obliku, no u to-me što ga čini umetnički uverljivim.