Monografija obiluje stotinama fotografija iz privatnog života Petra
Kralja, od kojih se mnoge objavljuju prvi put, kao i scenama iz
Kraljevih najvećih glumačkih ostvarenja. Najupečatljiviji deo su
svedočenja o ličnosti Petra Kralja njegovih prijatelja, kolega umetnika,
saradnika, do običnih ljudi. Monografija je štampana na
najkvalitetnijem papiru, obima 300 strana.
„Kad god pomislim na
ovog jedinstvenog glumca i na onu ogromnu skupinu raznovrsnih ljudi
čije je likove proživeo na našim scenama, uvek mi u sećanje dođe čuvena
nedoumica onog kineskog filozofa koji je sanjao da je leptir, a kad se
probudio, nije više znao da li je čovek koji je bio usnio da je leptir,
ili je leptir koji upravo sanja da je čovek. Pitam se ozbiljno da li to
Petar Kralj sanja da je naizmenično čudni melanholični princ, pa šegrt,
pa vladika, pa setni garderober, pa glumac mefistovske ambicije, pa
zabavljač, pa nežni stradalnik. Ili to svi oni istovremeno sanjaju da su
Petar Kralj. Ko zna, u stvari, gde i kada prestaje Petar Kralj, a
počinju oni. Eto, to je ta zagonetka.“
Vida Ognjenović
Kralj glume i dobrote
Kralj, Anita Panić
Monografija o Petru Kralju autorke Anite Panić osvetljava ličnost čuvenog glumca u životu i na sceni
Anita
Panić, koja je na TV Beograd, kao urednik i scenarista, potpisala više
od stotinu dokumentarnih emisija i filmova, autor je monografije
„Kralj”, koju je objavio „Službeni glasnik”.
Ovo nije bajka, ističe
Anita Panić, ali je priča o jednom Kralju, o vladaru pozorišne scene,
čudesnih stihova i ljudske dobrote, i to od one posebne sorte, koja se
retko sreće u ovom XXI veku.
Za sebe je voleo da kaže kako je oduvek
bio poluboem, čovek koji voli da popije, ali i da se potvrđuje
razgovarajući sa drugima. Voleo je da voli, da pokaže najbližima svoje
emocije, da prijateljski dodirne rame onoga koji mu je drag. Ali je od
svojih najbližih očekivao da mu ta nežnost bude uzvraćena. Uvek je
donosio svojoj ženi po cvet, idući od posla do kuće, i svima slao
razglednice sa poslovnih i privatnih putovanja. Imao je svoju „stazu
slonova” koju je verno sledio svakoga dana i usput, svojom pojavom
unosio radost u živote ljudi koje je sretao: komšijama, obućaru i mesaru
iz kraja, seljacima sa pijace, kafedžijama...
Kada su u pitanju dame, obraćao im se obaveznim: „Blagi naklon”.
Bio
je ponosan, dodaje Anita Panić, na sve što je uradio, a imao je
poštovanje i za ono što ga je slučajno ili namerno mimoišlo. Nikada nije
dozvolio da mu popularnost poremeti normalan porodični život, a ako bi
ponešto dobijao preko reda, ponekad i nezasluženo, govorio je da je za
to krivo njegovo ime i prezime.
Verovao je da je pozorište živa i
žilava stvar, a da li je i kad je koji žanr u modi – nije naročito
bitno. Kao svog ličnog i profesionalnog gesla uvek se držao onog što je
„propovedao” njegov prijatelj i kolega Zoran Radmilović: na scenu se ne
sme izaći slučajno i ništa što radiš ne sme biti slučajno. Za njega je
bilo besmisleno praviti razliku između glavnih i sporednih uloga u
pozorištu, a pogotovo na filmu. Tvrdio je da uloga ili ima neki sadržaj,
ili njom nemate šta da kažete.
Jedan ugledni dramski pisac, koji mu
se divio još od gimnazijskih dana, primetio je da se Petar, kada dobije
kompliment posle premijere, zbuni, zacrveni, stid ga je da se o njemu
priča i konstatovao je da nije bilo većeg, a skromnijeg glumca. Nekad ga
je nervirao svojom dobrotom. Dolazilo mu je da mu kaže: „Što si ti
bolji od nas, što se ne svađaš kao ostali i kao što je red”.
Ako je
misija umetnika da „služi narodu”, primećuje Anita Panić, Petar Kralj je
upravo pripadao toj vrsti, jer je u svom dugotrajnom glumačkom stažu
igrao na najneverovatnijim mestima, u preduzećima, fabričkim halama, na
sceni, bez scene.
Za Petra Kralja su tvrdili da se sa svojim pozivom
srodio, da je glumio telom, dodirom, pokretom i kretnjom. Igrao je on
mnogo u pozorištu, na filmu i televiziji, i to bez zamora, istrošenosti,
ponavljanja. Nosilac je brojnih priznanja, kao i četiri nagrade za
životno delo: Nagrada „Miloš Žutić”, Statueta „Joakim Vujić”, „Dobričin
prsten” za životno delo, „Pavle Vuisić” za životno delo, „Zlatni ćuran”
za životno delo, „Sterijino pozorje” za životno delo...
Kao i svaki
veliki umetnik, ponekada se preispitivao, sumnjao da li je bio dovoljno
dobar, bio je tužan kada ga kritika nije razumela, hteo da odustane od
glume. Povremeno bi se zapitao: „Šta će biti sa nama glumcima? Možda
ćemo se vratiti u neko cirkuzantsko vreme. Možda ćemo biti potrebni samo
kao vašarski zabavljači. Ko zna... Prete nam. Ne volim pretnje. Volim
da sam sebe obavežem”. Katkad mu se činilo da nema više snage, ali kad
bi izašao na scenu, publika bi mu je iznova pružila. Bio je ubeđen da
umetnost počinje tamo gde prestaje zanat. Kralj je čitav svoj glumački
život, zaključuje Anita Panić, posvetio misiji da publiku ne treba samo
zabavljati, već i svojim ulogama, stavovima i razmišljanjima uvek
ispočetka podsećati da je život samo jedan i da do poslednje scene treba
sami da ga režiramo.
Zoran Radisavljević